Nog niet zo heel lang geleden stond Nokia symbool voor innovatie. Het was het
sprookje van krantenjongen tot miljonair, of in het geval van Nokia, van
papierfabriek tot ’s werelds grootste mobieltjesmaker.
Maar de glans is er wel vanaf. Nokia is nóg de grootste mobieltjesmaker ter
wereld, maar de vraag is hoelang dat duurt. Het bedrijf dat ‘connecting
people’ als slogan voert, heeft zelf het contact met de consument verloren.
Dat het vijf voor twaalf is, is ook doorgedrongen in Finland. Vrijdag werd
bekend dat Topman Olli-Pekka Kallasvuo opstapt, en wordt vervangen door de
Canadees Stephen Elop, afkomstig van Microsoft.
En bij het vervangen van de topman bleef het niet. Ook Ansi Vanjoki,
verantwoordelijk voor de smartphone-divisie, stapte op na te zijn gepasseerd
voor de hoogste functie. De voorzitter van de raad van bestuur, een functie
vergelijkbaar met de president-commissaris in Nederland, Jorma Ollila,
kondigde ook aan te willen stoppen.
Smartphone
Maar wat moet dat straks grondig vernieuwde management van Nokia gaan doen?
De eerste, en belangrijkste taak is het op gang krijgen van de
smartphone-divisie. Dat Nokia met een marktaandeel van 33 procent wereldwijd
nog zo groot is, dankt het bedrijf aan de kwalitatief goede mobieltjes die
voor een lage prijs worden gemaakt. Maar de meeste mobieltjes die Nokia
verkoopt zijn simpele modellen waarop geen interessante winstmarge zit.
Nokia verliest de slag om de veel lucratievere smartphone van Apple (iPhone),
Research in Motion (Blackberry) en HTC dat zijn toestellen levert met
Android software van Google.
Waarom verliest Nokia die slag? Dat antwoord is niet heel eenvoudig. Een
smartphone van Nokia doet qua functionaliteit niet onder voor de
concurrentie. Je kunt er mee internetten, mailen, foto's maken, chatten
(pingen), navigeren en natuurlijk bellen. Waar ligt het dan wel aan dat de
toestellen zo slecht verkopen?
Gebruiksgemak
Punt een is gebruiksgemak. Leg een iPhone of een Android-telefoon naast een
Nokia smartphone, en wat opvalt is dat de laatste weliswaar dezelfde dingen
kan, maar dat het allemaal net even lastiger is in het gebruik.
Een tweede punt is dat Nokia alles graag zelf wil doen. Is Apple succesvol met
een de Appstore en iTunes? Nokia komt met een eigen online winkel voor
software en muziek. Lijkt autonavigatie op de telefoon in de toekomst
standaard te worden? Nokia koopt kaartenmaker (Navteq) en ontwikkeld een
geheel eigen navigatieoplossing.
Nokia wil graag zelf het wiel uitvinden. Soms lukt dat, maar het nadeel is dat
het bedrijf daardoor vaak achterloopt op de concurrentie. Zo laat Apple
andere bedrijven via zijn Appstore producten ontwikkelen en aanbieden.
Waarom zelf navigatiesoftware ontwikkelen als TomTom het voor jou wil doen?
Alleen Hardware of ook software
Met het introduceren van nieuwe smartphone-modellen, waarvan er overigens een
paar op de rol staan, redt Nokia het niet. De nieuwe topman zal rigoreus
knopen moeten doorhakken.
Moet Nokia wel een eigen muziekwinkel hebben, of kan het beter een deal met
Apple of een andere muziekaanbieder sluiten? Gaat Nokia door met
(mee)ontwikkelen van een nieuw besturingssysteem voor smartphones?
Het bedrijf is al tijden bezig met het mee-ontwikkelen aan een opvolger van
Symbian, genaamd MeeGo, maar er nog steeds geen Nokia die er op draait. En
hoe langer het duurt, hoe groter de achterstand op Google, Apple en
Microsoft.
Nokia zou er voor kunnen kiezen om zich te richten op het maken van hardware,
net als bijvoorbeeld Samsung en HTC. Net als die producenten zouden de
Finnen hun smartphones op Android, het besturingssysteem van Google, en
Windows kunnen laten draaien. Het ontwikkelen van software van mobieltjes
zou het bedrijf dan kunnen stoppen.
Maar ook als ze toch nog door willen met MeeGo, lijkt het niet onverstandig om
voor de zekerheid Android-telefoons te gaan maken. Liever wat geld verspelen
door op twee paarden te wedden, dan straks te moeten concluderen dat je
jarenlang vergeefs aan een dood paard hebt lopen trekken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl